Bacaan Ayat Seribu Dinar Arab Latin dan Artinya

Bacaan Ayat Seribu Dinar - Ayat Seribu Dinar adalah sebuah  Ayat Al Quran tepatnya ayat 2 dan 3 pada surah At-Talaq. ‘Ayat 1000 Dinar’ ini merupakan amalan yang masyhur dalam hal yang berkaitan dengan rezeki dan perlindungan diri. Banyak orang  mengamalkan ayat ini untuk memohon agar Allah SWT mengkaruniakan kemurahan rezeki, kemudahan dan penyelesaian masalah. Dalam Ayat seribu dinar secara tersurat memang secara terang-terangan menceritakan tentang keterkaitan antara rezeki dan pertolongan Allah dengan takwa. Oleh karena itu banyak  umat Islam yang menggunakan ayat ini sebagai wasilah untuk membuka atau menarik rezeki dari segala penjuru. Caranya dengan membaca ayat 1000 dinar dengan jumlah bilangan tertentu pada waktu tertentu.

Ayat Seribu Dinar

Hikmah Ayat 1000 Dinar
Siapapun yang mengamalkan ayat ini dengan Istiqomah maka Insya’Allah akan:
  1. Memperoleh kemurahan rezeki yang tidak disangka-sangka.
  2. Mendapat jalan keluar dari segala masalah dan kesulitan.
  3. Mendapat perlindungan dari segala musibah dan bala bencana seperti peperangan, kezaliman dan bencana alam.
  4. Jika berperang Insya’Allah tidak akan cedera atau binasa kecuali telah sampai ajal.
  5. Allah akan menunaikan segala hajat dan memberi kemudahan dalam setiap urusan.
Cara Mengamalkan Ayat Seribu Dinar
Bacalah surat Al-Fatihah pada malam pertama dari tiap-tiap bulan kalender Hijriyah sebanyak 1000 kali dan ayat berikut ini :


قَالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ اللَّهُمَّ رَبَّنَا أَنزِلْ عَلَيْنَا مَآئِدَةً مِّنَ السَّمَاء تَكُونُ لَنَا عِيداً لِّأَوَّلِنَا وَآخِرِنَا وَآيَةً مِّنكَ وَارْزُقْنَا وَأَنتَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ


"Isa putera Maryam berdoa: "Ya Tuhan kami turunkanlah kiranya kepada kami suatu hidangan dari langit (yang hari turunnya) akan menjadi hari raya bagi kami yaitu orang-orang yang bersama kami dan yang datang sesudah kami, dan menjadi tanda bagi kekuasaan Engkau; beri rzekilah kami, dan Engkaulah pemberi rezki Yang Paling Utama." (QS Al-Maidah : 114)

Kemudian Baca juga ayat Seribu Dinar Berikuti ini

وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا
وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ 
إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا

"...Barangsiapa bertakwa kepada Allah niscaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar. Dan memberinya rezki dari arah yang tiada disangka-sangkanya. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah niscaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang (dikehendaki)Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu." (QS Ath-Thalaq : 2-3)

Masing-masing ayat diatas dibaca sebanyak 21 kali, lalu bacalah asma Allah berikut ini sebanyak 10 kali :

Allaahumma innii as-aluka bismika, yaa razzaaqu yaa fattaahu yaa wahhaabu yaa ghaniyyu yaa mughniyyu yaa baasith.


"Ya Allah, sesungguhnya aku memohon kepada Mu dengan nama Mu, wahai Yang memberi rezeki, wahai Yang membuka, wahai yang memberi karunia, wahai Yang Maha Kaya, wahai Yang mencukupi, wahai Yang membentangkan".

Kemudian setelah itu berdoalah dan mintalah kepada Allah sesuai apa yang kita hajatkan dan ikuti dengan perbuatan dan amalan yang baik. Insyaalloh Allah SWT akan mengabulkan doa dan keinginan kita. Sekian semoga Bermanfaat.
 
Bacaan Ayat Seribu Dinar Arab Latin dan Artinya | abdan syakuro | 5